Den nye stasjonen skal styrke og utvikle kollektivtilbudet og er en del av kapasitetsøkende tiltak tilknyttet jernbanetilbudet for Dovre- og Nordlandsbanen. Helt konkret omfatter prosjektet oppføring av en ny kollektivterminal for tog og buss. I tillegg inkluderer det et bussoppstillingsareal for regionsbusser, parkeringskjeller, offentlig og privat sykkelparkering, samt områder for handel, næring, renovasjon, kontorer og boliger.
Advansia bistår Bane NOR Eiendom med prosjekt- og byggeledelse i prosjektet, i tillegg til rollen som SHA-koordinator. Advansia har vært involvert i prosjektet fra detaljreguleringsprosessen og forprosjektfasen til byggefasen.
Gjennomføres i flere byggetrinn
Nye Trondheim S utgjør en del av en større reguleringsplan og består av tre byggetrinn, som skal kobles sammen. Dagens stasjon er i drift under hele utbyggingen, noe som krever spesielt høyt fokus på prosjektering, planlegging og gjennomføring av prosjektet.
Prosjektet er nå i gang med byggetrinn 2, som innebærer ny kollektivstasjon for buss, tog og båt, inkludert kontorarealer. Byggetrinnet gjennomføres som et samspillsprosjekt og målpris med Veidekke som totalentreprenør.
En av de største utfordringene med dette byggetrinnet, er at en betydelig del av bygningsmassen etableres i luftrommet over dagens jernbaneanlegg. Det bygges derfor et «lokk» hvor den nye bygningsmassen kan legges. Denne løsninger gjør det mulig å etablere direkteadkomst med heiser og rulletrapper ned til eksisterende plattformanlegg.
Høye miljøambisjoner
Nye Trondheim S har høye ambisjoner for miljø og bærekraft – både når det gjelder byggeprosessen og selve driften.
Prosjektet har som mål å sertifisere bygget til energiklasse A og etter BREEAM NOR Excellent. Med dette følger det et sterkt fokus på energi, innemiljø og byggeplass, samt materialvalg med tanke på bærekraft, klimagassutslipp og lav avgassing.
Utbyggingen er også en viktig del av den bærekraftige byutviklingen i Trondheim, ved at den gir flere muligheten til å gå, sykle og reise kollektivt i hverdagen. Samtidig vil utbyggingen redusere klimautslipp og transportbehov, noe som vil spare samfunnet for enorme mengder med CO2 i et livsløpsperspektiv.