Evnen til å håndtere kriser krever nødvendig kunnskap, ferdigheter og erfaring. Ofte har personell riktig teoretisk kunnskap, men har ikke nylig, eller noensinne, satt teorien ut i praksis eller blitt testet. Mange organisasjoner kan ha etablert beredskapsplaner, men har aldri øvd på å bruke dem. Ansatte er derfor ofte ikke klar over sin rolle når krisen oppstår.
Disse faktorene kan føre til dårlig håndtering av en krise, noe som resulterer i unødvendige økonomiske tap og driftsforstyrrelser for en organisasjon.
Øving gir ansatte og medlemmer av et krisehåndteringsteam realistisk, erfaringsbasert opplæring som vil forbedre deres evne til å håndtere en krise.
Våre tjenester på dette feltet
Vi leverer følgende typer øvelser:
- Funksjonelle øvelser: For å øve/teste funksjoner, for eksempel varsling, systemer, teknikker, sjekklister osv.
- Diskusjonsøvelser: For å øke kunnskap, tydeliggjøre roller og ansvar, forbedre samspillet i teamet og bygge felles forståelse.
- Spilløvelse: For å teste/øve på praktiske og konkrete problemstillinger, øve på ferdigheter og samarbeid, identifisere forbedringer i krisehåndteringsstrukturen.
- Fullskala øvelser: For å teste/øve på kombinasjonen av de ulike elementene og inkludere "alle" problemstillinger og organisatoriske aktører.
Vår tilnærming
Våre øvelser kan tilpasses organisasjoner av ulik størrelse og med ulikt behov. Vi jobber aktivt med å tilpasse mål, øvingstype og scenarier slik at virksomheter får et optimalt læringsutbytte. Dette gjøres eksempelvis ved at vi aktivt innlemmer bruk av beredskapsplaner, rollekort og tiltakskort i øvelsen. På denne måten blirdeltakerne tryggere på rollene sine i en krisehåndteringsorganisasjon.
Fordelene med å velge Advansia
Advansias rådgivere har relevant kompetanse og bred erfaring med planlegging og gjennomføring av trening og øvelser. Våre rådgivere har erfaring fra blant annet Forsvaret, politiet, nødetatene, samt Advansias egne kunderelasjoner i det offentlige og det private.