Dette er et omfattende fellesprosjekt mellom veg og jernbane, hvor Bane NOR leder arbeidet. Ringeriksbanen bygges fra Sandvika til Hønefoss og ny E16 fra Skaret til Hønefoss. Det bygges også ny firefelts Europaveg som sammen med dobbeltsporet jernbane knytter Ringeriksregionen tett opp mot Osloregionen. Dette skaper et utvidet bo- og arbeidsmarked.
Ringeriksbanen er en del av InterCity satsingen og sammen med E16 Høgkastet-Hønefoss det største fellesprosjektet for veg og jernbane i Norge. Den statlige reguleringsplanen ble vedtatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet 27. mars 2020.
Advansia har bidratt i planleggingen av anleggsprosjektet innen ingeniørgeologi.
Nøkkeltall om prosjektet
- 40 kilometer dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss,
- hastigheter opp til 250 km/t,
- ca. 23 kilometer jernbanetunnel fra Sandvika (ved Jong) til Sundvollen
- ca. 3 kilometer tunnel nordvest for Sundvollen
- 24 kilometer firefelts Europaveg mellom Skaret vest for Sollihøgda og Hønefoss, med fartsgrense på110 km/t og flere lange bruer.